Most mondom

Facebook

2013.05.20. 07:22 cozumel

Futás, tajga, nyár

Címkék: egészség fogyás futás túlsúly ég a zsír xxkromoszóma

Mostanában megint randizgatok régi szerelmemmel, a futással. Volt nekünk egy hosszú kapcsolatunk valamikor a kilencvenes évek közepén, aztán megint összejöttünk kétezer után (aki megmondja nekem, hogy a magyar billentyűzeten hol a nulla, azt örökre szívembe zárom, de nem, az egyes előtt nálam a hosszú í van). 

Amikor edző lettem, akkor a minden más edzésforma mellett háttérbe szorult. Annyi órát tartottam, hogy nem is hiányzott. Néhány hete, mikor végre elég hó elolvadt már ahhoz, hogy száraz terepen sétálhassak a kutyával, egyre többször kapcsoltam futó sebességbe. Mostanra a kutyát el kellett hagynom, mert nyáron egyszerűen használhatatlan. Még nem kezdett vedleni, és a minap, a félórás etap utolsó tíz percében esküszöm, majdnem a hátamon kellett hazavinni. Bosszúból, amiért kitikkasztottam, megtalálta az erdei ösvényen a legeslegutolsó olvadás utáni pocsolyát, és miután félig kiitta, belefeküdt. Kénytelen voltam végül utána gázolni, és felemelni álló helyzetbe, majd hazavonszolni. Hiába na, a husky nyáron használhatatlan. 

BeFunky_P5016097.jpg.jpg


Közben három nap alatt a teljesen kopaszból csupa zöldbe váltottunk, és hihetetlen élmény futni. Sehol egy felhő, pont kellemes szél, tüzó nap és 18-22 fok. Nézzétek meg, merre járok, az érdemi rész meg majd a képek után.

BeFunky_IMG_1621.jpg.jpg

BeFunky_IMG_1624.jpg.jpg

BeFunky_IMG_1625.jpg.jpg

BeFunky_IMG_1626.jpg.jpg

945020_601128749905175_1575755996_n.jpg

A futás kicsit olyan, mint a tej. Volt már mindenre gyógyszer meg annak ellenkezője is. Sokan imádják és valószínűleg még többen gyűlölik. És vannak olyanok, akik igazából nem szeretik, nem élvezik, érzik, hogy nem igazán jó a testüknek, de mégis kitartóan, fogcsikorgatva, de végzik. Mert egyszer, valaki elhitette velük, hogy a legjobb kardió a futás, vagy hogy a fogyáshoz, megfelelő testsúlyhoz a kardió az egyetlen út.

Mostanában pedig az van, hogy a nőknek nem jó. A nőknek. Mert a nők egy olyan homogén csoport, akiknek az egyik legtermészetesebb mozgásforma káros. Ühümmm. 

Tény: a nők csípője általában szélesebb, mint a férfiaké. Az evolúció teljesen nyilvánvaló okokból alakította ezt így, hogy szemünk fénye-életünk értelme kiférjen. Emiatt aztán az úgy nevezett Q szög-a csípő térddel bezárt szöge, a nőknél nagyobb, ez pedig a térd izületre kifejtett nagyobb terheléssel jár. 

Ha megnézzük a profi futókat, valóban azt látjuk, hogy a keskeny csípőjű, szinte fiús testalkatú lányok vannak többségben. Ők nem azért keskeny csípőjűek, vékonyak, mert sokat futottak. Cseréljük fel szépen az ok és okozatot: ők azért tudnak sokat, kitartóan és könnyedén futni, mert keskeny csípőjűek, vékonyak, kissé fiús alkatúak. 

Ez azonban nem csak annyit jelent, hogy az ilyen testtípusú nők hamarabb felveszik a ritmust, ha futni kezdenek, és jobban is fogják élvezni, hiszen az ő alkatuk számára ez a mozgásfajta természetesebb. Szó nincs azonban arról, hogy a többiek számára a futás felér egy izületi mészárlással. Valószínűleg nem ez lesz a kedvenc mozgásformájuk, vagy esetleg hosszabb szakasz vezet el odáig majd, hogy élvezni tudják a futást. 

A probléma akkor jelentkezik, amikor a nem igazán futó alkatú nők jelentős túlsúllyal kezdenek neki a futkározásnak. És most legyünk őszinték: hányan vágnak bele ebbe a sportba magáért a futás élvezetéért, és hányan a fogyás érdekében? Egy pár tornacipő nem orbitális befektetés, a két lába mindenkinek lábnál van, és legalább egyszer mindenki hallotta azt a(z egyébként nem igaz) mondatot, hogy a futás a legjobb zsírégető. 

Ám ha a mozgáshiányos életmódtól eltunyult, gyenge térddel egy jelentős túlsúllyal rendelkező, átlagosan széles csípőjű nő futni kezd, annak valóban lehetnek káros következményei az izületekre nézve. Ilyenkor azonban nem elsősorban a Q szöget kell felelősségre vonni, hanem a súlyfelesleget. Ugyanis ha kis logikával végiggondoljuk, nagyon sokféle lábforma van, hosszú, rövid, egyenes, X láb vagy O, a szavannán előbb-utóbb mindnek futnia kellett a ragadozók elől, és valahogy a nagyobb Q szög mégsem szelektálódott ki. 

Szóval akkor kövér nők ne fussanak? És mit csináljanak helyette? 
Kezdetnek a tempós gyaloglás is megteszi. Emelkedő, lépcső beiktatása fokozza az intenzitást. De erről részletesebben majd egy másik posztban. 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nemopcio.blog.hu/api/trackback/id/tr735305310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ziebi 2013.05.20. 07:53:44

Hu több dolog is eszembe jutott.

1. én se tudom hol a nulla
2. úgy olvastam a acímet hogy futás tanga nyár :D
3. nem félsz medvés helyen futni? vagy ezek sűrűn járt ösvények?
4. tök érdekes amit irsz, mi is mindig azt néztük, hogy a legtöbb parkban futó egyszálbél vékony csaj-pasi :D és mindig azt mondjuk hogy ja, nekik könnyű :D
5. én nem bírom megszeretni a futást :( cserébe most egyelőre a sétával is be kell érnem, boldog leszek ha már tudok egy órát úgy sétálni hoyg nem rokkan bele a derekam :S

cozumel 2013.05.20. 08:10:08

1. neked is mac-ed van?
2. lol
3. hát, miután a kertünkben is volt már medve többször, igazából mindegy. itt fekete medvék vannak, ők jellemzően félénkek, kerülik az ember kontaktust. a férjem már többször összefutott velük, a medvék ijedtek meg jobban.
4. igen, nekik könnyebb. ezért szeretem én a futást és ezért tudok több év kihagyás után három alkalomtól belerázódni. nálam kicsi a q szög.
5. nem baj. ha nem esik jól, nem kell eróltetni. annyi más van, ami viszont más testalkatra jobban kalibrálható.

Ziebi 2013.05.20. 08:45:52

@cozumel: egen, mac. Ha lehet én O betűt írok nulla helyett :D

Ja a fekete az nem vész, mondjuk azzal sem szivesen futnék össze.

Én meg akkor lehet ezért is nem bírom megszeretni. No de sebaj, tényleg van ezer más mozgásforma, ahogy írod.

vkorsi 2013.05.20. 08:55:05

hát nekem macem van és az egyes mellett van, de majd megkérdezem a pasit :D

na de most akkor én, latinos fenékkel (mindig is az volt, 52kgval is), nulla túlsúllyal(mindet leküzdöttem utolsó terhesség után, 2kg híján érettségis súlyomnál vagyok - azt a 2 kg-t meg ráfogom az eltelt 14 évere), szar izületekkel (genetikailag kaptam a pakkot :D) akkor ne fussak? :D :D

yukikoka 2013.05.20. 09:35:17

Cozu, nagyon örülök a blogodnak:)
Én két éve kezdtem futni, futogatni, mert azt este is tudok, amikor a gyerekek már alszanak. Azóta már az edzőterembe is újra lejutok hetente egy-két alkalommal, de a futás maradt. Túlsúlyom ugyan nincs (orvosi értelemben, bár mindig szeretnék fogyni vagy legalábbis szálkásodni kicsit), de a térdemet egy meniscus sérülés miatt 6 éve meg akarták operálni, amelyről a férjem (sebészként) szerencsére lebeszélt. A futástól eleinte valóban sokat fájt a térdem, most viszont - mivel jót tett az izomzatomnak - kevesebbet fáj, mint korábban. Nem mindig esik jól a futás, néha nehéz elindulni, de sosem bánom meg, kb 6-8-at futok egyszerre:)

yukikoka 2013.05.20. 09:36:48

ja és én sem vagyok hosszútávfutó alkat. Ami zavar, az a nehézlégzés, ami gyakran már 10 perc után megjelenik, és küzdök vele (nem tudok róla, hogy asztmám lenne)

Hicudzsi · http://spakli.blog.hu 2013.05.20. 11:14:33

Mennyi az a túlsúly amivel nem szabad elkezdeni futni? :) Én nagyon élvezem, amikor kihagyom, már lelkifrudalásom van :D

Hicudzsi · http://spakli.blog.hu 2013.05.20. 11:16:54

Egyébként azért is kezdtem futni, mert nekem ez a Cozu aszonta, hogy futóalkatom van.:)

cozumel 2013.05.20. 16:36:29

@Hicudzsi: nincs igazából konkrét szám. aki eléri azt a sulyt, az megérzi, az az igazság. de nekik valószínűleg a mindennnaps saját testsúly cipeléstől is fájnak már az izületek.

aki tényleg úgy érzi egy pár alkalom után, hogy már járni sem fog tudni, az ne erőltesse.

cozumel 2013.05.20. 16:40:01

@vkorsi: ne kizárólag fuss. ne túl hosszú távokat.
vagy bemelegítésnek fuss.
és ha netán valaki házi gép beszerzésén gondolkodik, akkor az ne futópad legyen (persze ez nem most aktuális, de lesz még tél). legyen elliptikus, kerékpár, de a legjobb az evezőgép.

panka 2013.06.04. 20:22:49

Szóval biztos a Q szög is, de a legújabb elméletem szerint, amit pont futás közben dolgoztam ki, alighanem a ciciméret is befolyásolja a futási élvezetet/hajlandóságot. Az a melltartó ugyanis, ami megfogja (stoppolja) a D kosaras melleket, az úgy összeszorítja az egész mellkast, hogy levegő már nemigen jut bele. Szerinted?

cozumel 2013.06.05. 16:39:45

@panka: jogos, jogos. abszolút érthető, ha így nem kellemes a futás. az se jó, ha "leng a cici" , de az sem, ha nem kap az ember levegőt.
én őszitén mondom, nagymellű nőket a kondiban is inkább a spin bicikli vagy az elliptikuson, vagy a lépcsőzőn látok.
süti beállítások módosítása